تبیان، دستیار زندگی

تولید کتاب مصور براساس هنر اوریگامی

نازنین عباسی با همکاری علیرضا علاءالدینی براساس هنر اوریگامی برای کودکان و نوجوانان كتاب تصویری تولید می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 بخش كودك و نوجوان انتشارات فاطمی(كتاب طوطی) قصد دارد بر اساس شخصیت‌های اوریگامی كتابی برای کودکان و نوجوانان منتشر ‌كند. این كتاب تصویری، رویكردی محیط‌زیستی دارد و با تكنیك‌های اوریگامی تهیه می‌شود. ایده‌پرداز و نویسنده ‌این کتاب نازنین عباسی است كه از یك سال پیش این پروژه را با همكاری علیرضا علاءالدینی آغاز كرده است.
علیرضا علاءالدینی


نازنین عباسی درباره مراحل تولید این کتاب توضیح داد: ابتدا داستان نوشته و بر اساس آن ساخت شخصیت‌ها و فضاسازی آغاز شد. برای اجرای این كتاب از اوریگامی بهره گرفتم چون احساس کردم تاكنون در حوزه كتاب كودك و نوجوان، توجه چندانی به این هنر نشده است و كتابی با این سبك تاكنون در ایران منتشر نشده و این تكنیك برای نخستین بار در كشور اجرا می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: در این كتاب، شخصیت‌های اوریگامی جاندار شده‌اند و هریك روایتی را بازگو می‌کنند. متنی كه برای این كتاب نوشته‌ام زمینه محیط‌زیستی دارد و بنابراین با توجه به این رویكرد، اوریگامی مناسب‌ترین گزینه بود. هر شخصیت این داستان بارها و بارها بررسی شده‌اند تا در سایزهای مختلف و حس‌های مختلف ساخته شوند و درنهایت، هر شخصیت بر اساس استوری بورد توسط علیرضا علاءالدینی اجرا شد.

به گفته این نویسنده، برای این كتاب تصویری، تمامی اجزا صحنه با چوب و كاغذ و شخصیت‌ها نیز با كاغذ اوریگامی ساخته شده‌اند.

درنای سفید در جنوب شرق آسیا، نماد صلح است. صلحی همراه با آرامش و سلامتی كه در آن هیچ جنگ و تخاصمی وجود ندارد. پس از فاجعه اتمی ناکازاکی و هیروشیما درنای سفید اهمیتی جهانی یافت و به سمبل صلح در سراسر دنیا بدل شد. 

عباسی درباره انتخاب كاغذهای مورد نیاز این كتاب نیز گفت: من و علیرضا علاءالدینی با وجود محدودیت‌هایی كه داشتیم و همچنین كمبود كاغذ مناسب برای اوریگامی، كاغذهای بسیاری را بررسی و آزمایش كردیم تا مناسب‌ترین كاغذ را برای این پروژه پیدا كنیم. ما حتی تا مرحله ساخت كاغذ هم پیش رفتیم اما در نهایت به تكنیك جدیدی دست یافتیم تا بتوانیم بخشی از شخصیت‌ها را رنگی تولید كنیم. بخش دیگر نیز پس از تولید، نقاشی شده‌اند تا بتوانند حس بیشتری را به داستان القا كنند.

وی افزود: هر یك از شخصیت‌ها و اجزای صحنه با وسواس زیادی ساخته شده است. مثلاً ساخت درخت‌ها دو ماه و طراحی و ساخت زمینه نیز یك ماه طول كشید تا بتوانیم صحنه‌ای بسازیم كه قابلیت ارتجاعی و تغییر داشته باشد و برای تمامی 15 فریم عكاسی پاسخگو باشد.

عباسی درباره درنای سفید نیز گفت: درنای سفید در جنوب شرق آسیا، نماد صلح است. صلحی همراه با آرامش و سلامتی كه در آن هیچ جنگ و تخاصمی وجود ندارد. پس از فاجعه اتمی ناکازاکی و هیروشیما درنای سفید اهمیتی جهانی یافت و به سمبل صلح در سراسر دنیا بدل شد.

ساداکو ساساكی، دو ساله بود كه انفجار هسته‌ای در هیروشیما رخ داد و در یازده‌سالگی، مشخص شد او به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد رادیواکتیو به بیماری سرطان خون مبتلا شده است. بر اساس یک افسانه‌ای قدیمی در ژاپن، درنا نماد سلامتی است و هر کس بتواند هزار درنای کاغذی بسازد، به آرزویش می‌رسد. ساداکو که آرزویی جز سلامتی نداشت، شروع كرد به ساختن هزار درنای کاغذی. آوازه‌ درناهای ساداكو همه‌جا پیچید. اما او فقط 644 درنا ساخته بود كه جان سپرد. از آن پس، 21 سپتامبر (30 شهریور) به‌عنوان روز جهانی صلح معرفی شد و كودكان سراسر جهان با امید به صلح جهانی، به تا کردن کاغذ و ساختن درناهای کاغذی ادامه می‌دهند و آن‌ها را به هم هدیه می‌دهند.

نازنین عباسی متولد 1360 است و دانش‌آموخته كارشناسی نقاشی و كارشناسی ارشد تصویرسازی است. عباسی در سال 2011 به‌عنوان منتخب چهارمین جشنواره بین‌المللی تصویرگری CJ کره جنوبی معرفی شد و در سال 2015 نیز نامزد دریافت جایزه دوسالانه تصویرگری(IBBY) براتیسلاوا شد.

علیرضا علاءالدینی، متولد 1338 و دانش‌آموخته كارشناسی ارشد رشته تاریخ است. علاءالدینی از سال 1373 با هنر اوریگامی آشنا شد و تاكنون پنج نمایشگاه هنری در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ و همچنین دو نمایشگاه جانبی در هفته فرهنگی سفارت ژاپن برگزار كرده است. او عضو هیئت‌ علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی است و به‌عنوان برگزیده نمایشگاه اوریگامی ژاپن (NOA) معرفی شده است. 

منبع: ایبنا